zaterdag 1 september 2018

Opgevulde aubergines (Turkijke) & er valt iets te vieren

In mei bestond deze blog precies 5 jaar en dat laat ik toch niet zomaar passeren. Hoog tijd was 't om mijn intro wat aan te passen én voor de feestelijkheid (én voor de zomer om is), één van mijn favoriete aubergine-recepten te delen. Ik zou vanalles doen met aubergines, de hele zomer lang, van ratatouille en couscousgroenten tot Indische groentecurry's en pakora's. Ik wilde ze graag eens opgevuld proberen en dacht aan 'onze' typische Vlaamse tomaten en courgettes opgevuld met gehakt. Ik voelde aan dat de aubergines lamsgehakt nodig hadden, en rozijnen voor een zoete toets én héél veel kruiden... Zo belandden mijn 'Midden Oosterse Opgevulde Aubergines' in mijn receptenboekje.

Deze zomer las ik een roman die zich afspeelde in Turkije, bij een feest werden tot in detail de talrijke gerechten beschreven die de Turkse huisvrouw uit de keuken toverde. Onder hen aubergines gevuld met lamsgehakt, kruiden zoals kaneel, rozijnen en noten... Op de noten na dus precies zoals ik het maak!! Dit is dus geen 'authentiek' Turks recept want het komt uit mijn intuïtieve dikke duim, maar wel heel close!

*Weetje: In alle Turkse kookboeken die ik doornam, staat telkens opnieuw een recept voor opgevulde aubergines, het is vegetarisch en noemt 'Imam Bayeldi' letterlijk vertaald: de imam die flauw viel (daar hangt zeker een verhaal aan vast). Ik zocht dus niet verder maar ik had 't kunnen weten: Turkije is zowat hèt land van de aubergine-gerechten, ik las ooit dat vroeger Turkse landelijke meisjes van huwbare leeftijd verwacht werden een paar 10-tallen aubergine-recepten uit het hoofd te kennen...



Ingrediënten voor 6 personen (aangezien dit recept - dat je overigens niet elke week maakt - wel wat werk vergt, maak ik het in een grote portie en dan heb ik genoeg om te delen met mijn familie en een portie over te houden voor de volgende dag)

6 aubergines (aubergines zijn gemiddeld 275g)
600g lamsgehakt (gemakkelijk te onthouden hé, gewoon 100g per aubergine)
1 grote ui
3 teentjes knoflook
50 g rozijnen
3 eetlepels ketchup (dat smaakt zachter, zoeter en kruidiger dan tomatepuree, gebruik anders 1 eetlepel tomatepuree)
2 eetlepels paprikapoeder
2 eetlepels oregano
2 theelepels kaneel
2 theelepels gemalen komijn
1/2 theelepel chilipeperpoeder
75g schapenkaas zoals feta of harde witte Turkse kaas van de buitenlandse supermarkt

Werkwijze

  1. Was de aubergines en snij de toppen eraf. Neem je grootste soeppot en vul die voor 1/3e met kokend water. Zet de aubergines er rechtop in en vul aan met kokend water tot ze bijna onderstaan. Als je geluk hebt, kan je er nog een deksel opzetten :-). Laat ze 15 min koken. Keer ze halverwege om anders blijft het stukje dat boven water blijft staan hard. 
  2. Pel, snij en snipper de ui en pers de teentjes knoflook uit. Neem een brede diepe pan en fruit er de ui en knoflook in wat olijfolie in. Voeg het gehakt toe en rul het. Voeg ondertussen al de kruiden toe (het lijkt veel maar anders moet ik wel 2 of 3 keer proeven en vaststellen dat het nog helemaal niet kruidig smaakt!). Roer er de ketchup en rozijnen door en laat zachtjes sudderen. 
  3. Haal de aubergines uit het water, laat ze afkoelen in een vergiet tot je je handen er niet meer aan verbrandt. Snij ze dan doormidden, snij er voorzichtig het vruchtvlees uit zodat je rondom een rand van 1 cm bewaart en binnenin een mooie holte hebt om op te vullen. Schep het vruchtvlees in een kom en zet opzij. Schik de uitgeholde auberginehelften in een paar ovenschalen en bestrooi met zout. 
  4. Snij het vruchtvlees met een hakmes in kleine blokjes en druk het vruchtvlees aan in een vergiet om er zoveel mogelijk vocht uit te halen (anders wordt je vulling te waterig). Voeg nu het vruchtvlees toe aan het gehakt en laat nog 10 min sudderen om de smaken te vermengen. Proef en breng op smaak met zout. 
  5. Vul nu de auberginehelften met het gehaktmengsel en bestrooi met verkruimelde fetakaas. Zet onder de grill tot de stukjes kaas verkleuren. 
Ik serveer dit met rijst zoals ik die at in een Turks restaurant in Limburg, rijst gekookt met komijnzaad, kikkererwten en orzo (Griekse rijstpasta), recept volgt. En een simpele tomatensalade. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...