zaterdag 20 januari 2018

een frisse start met Matar Paneer (India)




Als je nog nooit iets Indisch gekookt hebt, neem je met Matar Paneer (erwtjes met stukjes gebakken Indische kaas) de beste start. Het is een eenvoudig recept met een aantal basisingrediënten, kortom er kan niet veel mis gaan. Bovendien is het ook buitengewoon lekker (naast erwtensoep, mijn favoriete manier om mijn niet-zo-favoriete-groente te eten). Extra plus: het is snel klaar èn het warmt goed op, de volgende dag is het haast nog lekkerder. Zoek maar nog een reden om 't niet eens te proberen...




Naast erwtjes (obviously) heb je maar 3 sleutel ingrediënten nodig: Paneer of Indische kaas is te vinden in zowel Indisch/Pakistaanse winkels als in de Bioplanet in de koelafdeling. Ghee (geklaarde boter) geeft een onmisbare typische smaak, zoek op dezelfde locaties, bij Bioplanet vind je ze zowel in het koelrek bij de boter als bij de olijfolie. Garam masala is een Indische specerijenmix en smaakt dus telkens net iets anders. Probeer eens deze van de Indische/Pakistaanse winkel uit én ook eens die van bijvoorbeeld de Bioplanet. Kies voor de ertwjes een goede smaakvolle kwaliteit, ik ga altijd voor bio uit de diepvries.




200g paneer
400g (diepvries)erwtjes
2 el ghee
1 kleine ui, versnipperd
1/2 tl suiker
1 cm verse gember *
1 verse of gedroogde (groene) chilipeper en/of een mespuntje chilipoeder**
1/2 theelepel garam masala

* de gember is vrij essentieel, het evenwicht tussen de gember en de garam masala bepaalt de lekkere smaak, smaakt je gerecht meer naar garam masala dan naar gember of omgekeerd, dan zal 't niet zo lekker zijn. Proef en kruid bij!
** ik prefereer de combinatie van 1 gedroogde chilipeper én chilipoeder, ik heb de indruk dat het poeder scherper en meer op de voorgrond staat en de hele chilipeper meer voor een achtergrond-warmte zorgt, maar dat kan ook geheel mijn eigen verbeelding zijn ;-)


werkwijze

  1. Snijd de paneer in blokjes (ik vind 't leuk als er in elke hap een stukje paneer zit dus ik snijd ze niet groter dan 1,5 cm). Bak ze in de ghee op middelhoogvuur goudbruin. (Ik maak meestal de fout van ze te lang te bakken omdat ik ze graag knapperig wil maar dan worden ze droger vanbinnen). Schep ze uit de pan op een schaaltje en zet apart. 
  2. Bak de ui glazig, voeg 5 eetlepels water en een snufje zout toe en breng tot het kookpunt. Zet het vuur lager en doe er de erwtjes en suiker bij. Zet het deksel op de pan en laat 5-6 min sudderen. 
  3. Voeg nu de paneer, gember en garam masala toe en bak een paar minuten mee. Proef en kruid naar smaak bij. 



Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...