zaterdag 7 september 2013

Watermeloen daiquiri (Cuba)


Ik had me nog nooit aan cocktail gewaagd thuis. Het klinkt als iets voor mensen met een bar en een shaker. Geschaafd ijs en know-how. Wel ik liet al deze ideeën voor wat ze waren en ging aan de slag met een heerlijk stuk watermeloen, de cocktailglazen uit de kast van mijn ouders (ergens helemaal achterin), de deegrol (om ijsblokjes stuk te slaan*), en mijn smaakpapillen.

* gebruik een plastic zak, anders vliegen ze natuurlijk alle kanten op!




De cocktail is genoemd naar de plaats waar hij bedacht werd in Cuba, waar limoenen en suiker overvloedig te vinden waren. De klassieke daiquiri is niks meer dan suikersiroop, vers limoensap, witte rum en geschaafd ijs maar er bestaan meerdere fruitversies, bvb. strawberry daiquiri (in het Engels uit te spreken als 'deckery'). Juist omdat het recept zo basic is, leent het zich enorm voor variaties.





Ik ging van start met gemixte ontpitte watermeloen, suikersiroop en rum, om te proeven hoe een 'doodgewone' watermeloen cocktail smaakt. Ik deed een suikerrandje om het glas voor presentatie.

De suikersiroop maak je zo: los een eetlepel suiker op in een eetlepel heet water, roer het om en zet het in de koelkast zodat het fris is tegen dat je je cocktail maakt.

Het suikerrandje, maak je simpelweg door het glas omgekeerd te houden en de randen te dopen in een schaaltje met citroensap en daarna in een schaaltje met suiker. Mijn zus en ik vonden dit als een kind al een fantastische truc en deden het gewoon voor onze limonade, maar bij een cocktail staat het natuurlijk helemaal chic.


Voor de daiquiri bedacht ik een presentatie volgens
de kleuren van watermeloen.
Ik maakte een groene pasta van munt, suiker en limoensap die ik in een vijzel maakte en onderin het glas deed, daarop kwam geschaafd ijs en rum. Daarop goot ik het watermeloensap. Werk af met een schijfje watermeloen. Dien zo op en laat je gasten doorroeren voor ze drinken.

Reken maar dat je indruk zult maken, zonder shaker, zonder bar!









Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...