maandag 24 juni 2013

Katmer, mijn Turks pronk-gebak


Katmer is het eerste recept dat ik tegenkwam op de Turkse afdeling van Grandma's Design. Het muziekje is te gek, ik vond het gebak er fantastisch uitzien en moest het gewoon echt eens proberen. Het was zwoegen en zweten (als je het filmpje bekijkt zul je wel snappen waarom) maar met jarenlange bak-ervaring kun je je ook wel eens aan een pronkstuk wagen vind ik.




Ik heb het recept wat aangepast volgens mijn smaak (ik hou niet zo van sesam), dus er gingen nootjes in in de plaats.

Ingrediënten:

voor het deeg
- 350 g bloem
- 10 g zout
- 200 ml water
- 1 ei
- 80 ml olijfolie
voor de vulling
- 200 g sesampasta of nootjes (ik gebruikte walnoten) gekneusd en gemengd met bruine suiker
- 250 g gesmolten boter
voor de afwerking
bloemsuiker


Werkwijze:

  1. Zeef de bloem en het zout in een grote kom. Maak een kuiltje en giet hierin het water, het ei en de olijfolie. Meng met een vork vanuit het kuiltje, voeg steeds meer bloem van langs de randen toe tot alles gemengd is. Ga nu met je handen aan de slag om een zacht deeg te vormen. 
  2. Verdeel in 12 bolletjes deeg die je mooi rond maakt. Laat ze 15 minuten rusten op een met deeg bestoven oppervlak onder een lichtjes nat gemaakte keuken handdoek. 
  3. Begin met een bolletje deeg en rol het uit op een met bloem bestoven werkoppervlak tot een cirkel van 30 diameter. Tip: doe ook wat bloem aan je deegrol. Verdeel er wat van de gesmolten boter en sesampasta/nootjes over en rol het op zoals in het filmpje. 
  4. Druk elke spiraal wat in en rol het nog een beetje uit tot een mooi rond gebakje. Leg ze op een ingevette bakplaat en bak 20 minuten in een voorverwarmde oven op 200°C. 
  5. Serveer ze nog warm met bloemsuiker, confituur of honing. 

Print recept

                                      
                                    Grandma's Design is a European project, supported by the European Culture Programme. 


Geen opmerkingen:

Een reactie posten

Related Posts Plugin for WordPress, Blogger...